Gespreksvaardigheden

Uitstekende communicatieve vaardigheden zijn onmisbaar in het dagelijks werk. Hierdoor haal je meer rendement uit gesprekken, zowel met collega’s als met klanten. Hoe voer je precies een effectief gesprek? Hoe haal je meer uit dit contact en toon je naast ‘lief’ ook ‘lef’?

Na afloop van deze training:

  • Krijgen en houden de deelnemers de regie over het gesprek
  • Kunnen de deelnemers een gesprek goed structureren
  • Sluiten de deelnemers beter aan bij hun gesprekspartner
  • Voeren de deelnemers effectievere gesprekken
  • Zijn de deelnemers beter in staat de boodschap helder over te brengen
  • Kunnen de deelnemers omgaan met weerstand bij hun gesprekspartner
  • Hebben de deelnemers inzicht in hun eigen stijl van gespreksvoering
  • Halen de deelnemers het vooraf gestelde doel van het gesprek

Zowel in de praktijk als in de training gaan we aan de slag met gesprekken voeren. Hierop krijgen de deelnemers feedback van gesprekspartners, collega’s, trainer en acteur. Met de geboden theorie en tips gaan de deelnemers zich verder bekwamen in hun gespreksvaardigheden.

Thema’s:

  • Basisvaardigheden van communicatie, zoals actief luisteren, samenvatten, doorvragen
  • Effectieve vragen stellen
  • Gesprekstechnieken, zoals regie nemen en houden
  • Stijlflexibiliteit
  • Non-verbale communicatie

De voorgestelde training is 3 dagen met 1 dagdeel acteur. Maximaal 12 deelnemers per groep.
Elke training maken we op maat. De training is interactief en praktijkgericht. Dus; we gaan veel oefenen.

Het praktische karakter van de training bereiken we door:

> casuïstiek uit de dagelijkse praktijk van de medewerkers;
> korte praktijktheoretische toelichtingen op de oefenstof;
> veel oefenen in rollenspellen;
> feedback van trainer, acteur en collega’s.